EXPO VOORPAGINA

Boomportretten van Hidde, 1 t/m 29 september

Meet & Greet met de kunstenaar in de galerie op zondag 1 september van 14.00u-17.00u.
In september exposeert Hidde bij ons aan de wanden. Bomen zijn heel lang al de fascinatie van deze kunstenaar. Naast andere onderwerpen bestaat zijn vrije werk deze periode voornamelijk uit Boomportretten.
In de vorm en in de bast van de boom tekent zich af wat er is gebeurd in het leven van de boom. Vrolijk vrijuit gegroeid, meestal reikend naar de hemel, gebogen door de wind, maar ook geteisterd, afgescheurd, gezaagd en gehakt. Met groeizame seizoenen en mindere tijden en altijd een huis voor vogels en insecten.

Bomen leven in een andere, vertraagde tijdzone, met leeftijden die ver boven die van ons uitstijgen. Wat wij meemaken is voor bomen een flits in hun tijd. En daar staan ze dan, stil lijkt het wel., maar toch volop in beweging.

“Ik teken Boomportretten, hun karakters en sierlijke verschijningen, en iedere gelijkenis met personen bestaat alleen in jouw fantasie.”

De kunstenaar gebruikt alle mogelijke technieken; olieverf op canvas en paneel, kalligrafie inkt op papier, linodruk, blinddruk/embossing, pen en potlood.

“Voor hen die ver van de bomen en de bossen leven, herinneren mijn Boomportretten je er aan hoe sympathiek en liefelijk bomen zijn.“

De expositie is de hele maand september te bewonderen, van de 1e t/m 29e van de maand. Van harte welkom de bomen te komen ontmoeten!

Boomportretten van Hidde, 1 t/m 29 september Meer lezen »

Speelse potten en assemblages van Mino Wortel en lichtobjecten ‘met een verhaal’ van Piet Brummelbos

Gastkunstenaars september en oktober:
 Mino Wortel in onze wisselvitrines.

Op een van haar reizen zag zij, op een Afrikaanse markt, potten met deksels met dierfiguren. Bij navraag bleken ze bedoeld te zijn voor ‘gris gris’, ingrediënten met een magische werking. Hoewel dat gegeven niet onaantrekkelijk is, werd ze toch vooral getroffen door het onnadrukkelijke, speelse karakter van de potten. In ongeglazuurde klei, handgevormd, worden haar eigen varianten ervan bekroond met dierfiguurtjes die er eerder aandoenlijk dan magisch uitzien. “Mijn potten moeten puur zijn en humoristisch en ze moeten iets geheimzinnigs hebben.”
Voor haar assemblages vindt ze het materiaal op rommelmarkten, in kringloopwinkels, in containers en soms gewoon op straat. “Ik houd ervan om aan gevonden en gebruikte materialen een nieuwe bestemming te geven, om het optimaal tot zijn recht te laten komen. Ik kijk er net zo lang naar tot ik een idee krijg. Dat kan lang duren, steeds maar iets neerleggen, weghalen, verschuiven tot ik eindelijk ontdek waar ‘het heen wil’ . Hoe dat proces werkt weet ik niet maar als het er is dan weet ik het. Doorgaan tot er zoiets als een ‘ziel’ in het werk zit. Dat is een heerlijk moment, dan hoef ik het alleen nog maar af te maken. Kijken en denken kosten oneindig meer tijd dan het uiteindelijk resultaat doet vermoeden.”

Lichtobjecten en lampen van Piet Brummelbos

Opnieuw bij ons te zien en te koop: de meer dan bijzondere lampen van Piet Brummelbos.
Piet Brummelbos maakt ambachtelijke designlampen en lichtobjecten ‘met een verhaal’. Hout, afkomstig van landgoed Twickel bij Delden in Twente, wordt gecombineerd met gerecyclede metalen en mond-geblazen glas van Mark Locock uit Ootmarsum. Brummelbos is de bijnaam van zijn familie en betekent bramenstruik. Alle werken worden daarom gesigneerd met een metalen braam. Zijn handelsmerk is dat de elektriciteitsdraden onzichtbaar zijn weggewerkt in het hout van de lampen.

 

Speelse potten en assemblages van Mino Wortel en lichtobjecten ‘met een verhaal’ van Piet Brummelbos Meer lezen »

TRICOLORE: Mariska Eyck, Li Libo en Luuk Kolthof, 1 t/m 31augustus

In augustus exposeren er wel drie verschillende gastkunstenaars bij ons aan de wanden. Drie kunstenaars met verschillende insteek, andere werkwijze en media, en ieder met een heel eigen beeldtaal. Toch zijn er ook overeenkomsten te vinden.  Hun werk wekt in eerste instantie vaak een (glim)lach op en, voor wie graag verder de diepte inkijkt, is er meer te ontdekken achter het lichtvoetige.

Bezoek de expositie TRICOLORE in Galerie Zône in Leiden met werk van Mariska Eyck, Li Libo en Luuk Kolthof.

Mariska Eyck (Leiden) is bekend om haar kleurrijke, fantasievolle tekeningen die te koop zijn als fine art prints, boeken of briefkaarten. In deze expositie laat ze groter, origineel werk op papier zien. Ze gebruikt veel verschillende materialen, van balpen tot acrylverf; ze knipt en plakt er op los. Mariska: ” ‘Een dag niet getekend, is een dag niet geleefd’. Ik teken en schilder véél, het is mijn leven. Ik werk graag met veel kleur, maar met weinig regels of grenzen. Ik hoop dat mijn werk licht, lucht en JOY overbrengt.”

Libo Li (Amsterdam) groeide op in China. Ze specialiseerde zich in keramiek, onder meer aan het Jingdezhen Ceramic Institute. In haar studio creëert ze objecten, rijk aan traditie en geschiedenis, en toch functioneel. Ze maakt graag werk dat mensen verleidt tot een glimlach. Eerder waren in Zône tweedelige Bonsai kopjes van haar te zien. In deze expositie toont Libo een bijzondere serie keramische schilderijtjes in (het Chinese) blauw en wit. Ze zijn gebaseerd op beroemde schilderijen van Frida Kahlo, Vermeer, Van Gogh en andere kunstenaars. Ook heeft Libo Li (alias Lilibo) in onze wisselvitrine een nieuwe serie speelse kopjes te koop.

Luuk Kolthof (Leiden) wil graag een vrije vogel zijn, maar zijn karakter werkt hier helaas niet aan mee. Daarom legt hij zijn gesnavelde inspiratiebronnen met veel liefde vast in olieverf. De vogeltjes blijven bij hem geen anonieme wezens. Door een menselijk element toe te voegen voelen ze meer als portretten met een verhaal(tje). Als de vogels het zat zijn om model te zitten, duikt Luuk in zijn rijke fantasiewereld om interessante beelden naar boven te halen. En te schilderen. Waar zijn grotere, ‘poëtisch absurdistische’ werk een meer organische uitstraling heeft, zijn de kleine paneeltjes (die hij nu naast zijn vogels exposeert) veel meer geometrisch van karakter. Scènes uit sprookjes die niet bestaan, maar die de toeschouwer meenemen naar onbekende werelden.

 

 

TRICOLORE: Mariska Eyck, Li Libo en Luuk Kolthof, 1 t/m 31augustus Meer lezen »

Drie nieuwe proefleden

Leden-nieuws
Het collectief achter Galerie Zône toont naast het werk van vele gastkunstenaars, doorgaand het werk van de vaste leden van de galerie. Als u de galerie binnenstapt, treft u altijd één van ons aan om u te woord te staan en u te adviseren.
Deze periode kunt u drie nieuwe proefleden en hun werk tegenkomen in de galerie. Dat zijn Saskia de Zee, die prachtige, originele kleding maakt van bijzonder, hergebruikt textiel. Anna Gray, glaskunstenaar met een interessante ‘eigen kijk’, en Oscar van der Linden, ook glaskunstenaar. We stellen ze graag aan u voor, te beginnen (in deze nieuwsbrief) met Oscar.

Oscar van der Linden is geen traditionele glaskunstenaar maar één die glas combineert met andere natuurlijke materialen zoals vilt, hout, leder, vlas maar ook dunne, keramische objecten die in het glas verwerkt zijn. De van oorsprong grafisch ontwerper vindt zijn inspiratie in de natuur en in zijn eigen ervaringen met ziekte en herstel.
Naast zijn vrije werk, ontwerpt hij objecten in opdracht naar aanleiding van een verhaal van de opdrachtgever, onder de passende naam: ‘IkVerbeeldJe’.
Deze opdrachten worden met name gemaakt voor het vieren van een bijzondere gebeurtenis zoals een verjaardag, verloving, huwelijk, het bereiken van de pensioenleeftijd etc.
Hij ontwerpt ook unieke objecten ter nagedachtenis aan een overledene, waar al dan niet as in is verwerkt.


We zien u graag langskomen in de galerie om het werk van deze drie nieuwe (proef) leden te zien en ontdekken.

Drie nieuwe proefleden Meer lezen »

Schilderijen Mayo de Graaf, 1 t/m 31 juli

Meet en greet op zondag 14 juli van 14:00 tot 16:00

 

Mayo de Graaf (Amsterdam) volgde verschillende traditionele  kunstopleidingen waarna ze zich later specialiseerde in de abstractie. Om zoveel mogelijk tot de essentie van een doek te komen werkt zij bij voorkeur in zwart, wit en grijstinten, met hier en daar een miniem kleuraccent. Soms verlaat zij de abstractie om grote, vaak Afrikaanse, portretten te maken. De nieuwe wax techniek, die uit Amerika is komen overwaaien, nodigt echter uit tot wat meer kleurgebruik, dus echt constant kunnen we haar werkwijze niet noemen. Daarvoor is haar creativiteit ook te groot, de voortdurende drang om te werken zet steeds tot ontwikkeling en ontdekking. Op deze expositie toont ze een bescheiden greep uit haar werk, mocht uw

 interesse gewekt zijn, dan bent u welkom in haar atelier waar zij bovendien les geeft aan zes verschillende groepen per week.

Ze exposeert in binnen- en buitenland. Zo zijn haar schilderijen getoond in Denemarken, België en in het Museum of Modern Arts in Seoul in Zuid Korea.

Schilderijen Mayo de Graaf, 1 t/m 31 juli Meer lezen »

Keramiek Annemarie Vogel 4 t/m 31 juli

Zien we met onze ogen, met onze handen, is het de verbeeldingskracht die spreekt of is het een combinatie? Welke zintuigen leiden tot de scherpste waarneming? Doordat ik rond mijn veertigste blind ben geworden, ben ik dagelijks bezig met deze vragen en dat wil ik laten zien in mijn werk. Ook in mijn kwetsbaarheid ligt mijn bron van creativiteit en inspiratie. Het gaat niet alleen om rouw en verlies, maar ook om hoop en veerkracht. De kracht van creativiteit is dingen op een andere manier te bekijken. Ik heb van nature een eigen kijk op de werkelijkheid. Combineer dit met een sterke scheppingsdrift en een berg klei en je krijgt bijzondere keramische objecten.

Keramiek Annemarie Vogel 4 t/m 31 juli Meer lezen »

Petra Nicole – Tekeningen, juni

De tekeningen van Petra Nicole zijn een wereld van fantasie en hersenspinsels uit haar industriële werkverleden. De vele herinneringen uit haar vroegere werk als laborant en meubelmaker, maar ook de indrukken die ze als kind kreeg van de machines en het interieur van de fabriek van vader, vormen de directe inspiratie. Dit en de schoonheid van de leidingen, het lijnenspel en het ritme van meerdere installaties bij elkaar in het industriële landschap was voor haar de aanleiding om weer te geven in potlood tekeningen op paneel. Een fascinerende wereld bestaande uit ruimtes met machines, leidingen, silo’s, trappen en luiken. Daarnaast zie je ook fantasierijke vormen die via leidingen en weggetjes je door de gehele tekening leiden.

Haar passie voor de industriële landschappen en zijn apparatuur resulteert in tekeningen die nieuwsgierigheid, schoonheid en verwondering wekken. Het is een creatieve visie van de gruizige, mechanische wereld van de industrie waarbij ze de vindingrijkheid van de menselijke technologie viert. Daarnaast hoopt ze de mensen ook te inspireren om na te denken over de impact van industrialisatie op ons leven en het milieu.

 

Petra Nicole – Tekeningen, juni Meer lezen »

glaskunstenaar Matthias van Olst, maand mei en juni

Deze maand is Matthias van Olst, glasblazer, te gast in onze wisselvitrines. Sinds 2017 is hij terug in het glas om het ambacht van het glasblazen weer nieuw leven in te blazen. Hij werkt aan de oven en is werkzaam bij het Nationaal Glasmuseum Leerdam.
Als zoon van glasblazer en museumdirecteur Cees van Olst (1947-2014) is hij opgegroeid met het ambacht. Van 1995 tot 2000 werkte hij als conservator en glasblazer in het Glasmuseum Hoogeveen. Aangezien zijn muzikale carrière verder van de grond kwam is het glas enige tijd naar de achtergrond gedreven geweest. Maar het materiaal en het ambacht lieten hem niet los.
De collectie die deze maand bij ons te zien is, bestaat uit unica. Hierbij probeert Matthias de strakke ‘Hollandse’ lijn te vangen met verschillende optische en suggestieve kleureffecten. Stap in mei de galerie binnen om dit prachtige glaswerk te komen zien.

Uitnodiging! U bent van harte uitgenodigd voor de Lezing / Artist Talk ‘Glas, een geschiedenis en een toekomst’
op zondag 26 mei om 15.00u in Galerie Zône
door glasblazer Matthias van Olst

 

glaskunstenaar Matthias van Olst, maand mei en juni Meer lezen »

‘The Birds and the Bees, Nature in the city’, Harriet Impey, verlengd tot 31 mei

 

De prachtige exposite van Harriet Impey, is nog een hele maand langer te bewonderen bij ons in de galerie. ‘The Birds and the Bees, Nature in the city’ is de titel. Lente in Leiden. Geen beter moment om te genieten van de ons omringende schoonheid, van de vogels, insecten, schimmels en de bijen. Een speelse tentoonstelling om het leven in de stad te vieren.

Harriet is als een naturalist op ontdekkingsreis. Van jongs af aan is ze gefascineerd door de kleinste en intiemste details van de natuur. Ze leert constant, over de natuur en over nieuwe technieken, en deelt graag haar enthousiasme en kennis. Nieuwe ideeën en technieken leiden tot werk in diverse disciplines zoals glasfusing, keramiek, aquarel, acryl, collage, blokdruk en zilver.
Harriet groeide op in Oxford, studeerde in Cambridge en woont sinds 2001 in de stad Leiden. Ze werkt als kunstenaar en schrijver. Zij publiceerde twee boeken en exposeert regelmatig in Nederland, Engeland en Frankrijk.

Het is lente in Leiden – wat is een beter moment om te genieten van de schoonheid die ons omringt? Deze tentoonstelling is een ontdekkingsreis – een speelse viering van de insecten, vogels, schimmels en zelfs schaaldieren met wie we onze stad delen.

‘The Birds and the Bees, Nature in the city’, Harriet Impey, verlengd tot 31 mei Meer lezen »

keramiek Jo Sijen t/m 30 mei

Jo Sijen: ik maak graag kommen, misschien omdat het een van de meest basale gebruiksvoorwerpen is die de mens voor zichzelf bedacht heeft. Het keramisch proces blijft altijd boeien, vanwege het spel tussen het bedachte en het intuïtieve, de ontworpen vorm en het toeval, het gecontroleerde proces en de overgave aan het vuur, de hitte van de oven die steeds weer voor verrassingen zorgt en soms ook voor teleurstellingen. De schalen op de draaischijf gemaakt, zijn sober van vorm zonder decoratieve elementen. De glazuren in meerdere lagen aangebracht en in zoutstook gebrand, zorgen voor een eigen, bijna niet controleerbaar proces, maar maken iedere kom dan ook weer uniek. Naast de gedraaide vorm gebruik ik ook handvorm technieken. Deze komen voort uit een fascinatie voor de Japanse cultuur, met name de thee-ceremonie en geven een heel nieuw universum aan mogelijkheden. De meest recente theekommen zijn houtgestookt in een Noborigama (3 kamer oven) in Neuilly-en-Sancerre in Frankrijk en dragen de sporen van dagenlange blootstelling aan vlammen, as en rookgassen. De op de draaischijf gemaakte kommen zijn zoutgestookt bij Phoenix Cultuur in Veghel.

 

keramiek Jo Sijen t/m 30 mei Meer lezen »

Upcycling kleding, Saskia de Zee

Saskia de Zee heeft na de lerarenopleiding (tekenen en textiel) het grootste deel van haar leven als theater vormgever gewerkt en maakte kostuums en toneelbeelden.
Vanaf 2010 is zij zich meer gaan toeleggen op kleding uit gebruikt en/of overgebleven materiaal zoals coupons, tafelkleden, gordijnen, lakens, dekens, theedoeken en borduurwerk. En opende een webwinkel bij Etsy in 2013.
Zij geeft les in speciale technieken (moulage, upcycling, visible mending) vanuit haar atelier in het Stadsbouwhuis/Makerscentrale in samenwerking met de Handwerkstudio Leiden.
Naast het werk dat nu in Zône hangt is het natuurlijk mogelijk kleding op maat te laten maken en samen te ontwerpen.

Upcycling kleding, Saskia de Zee Meer lezen »

Tekeningen Ellen de Jonge, 1 t/m 30 maart

Ellen de Jong maakt realistische tekeningen: ze ziet en (onder)zoekt de schoonheid in de details, lichtval, vormen en stofuitdrukkingen.  
  
De laatste jaren gebruikt ze voor haar werk hoofdzakelijk houtskool en pastelkrijt, waarmee ze direct – zonder droogproces en zonder zichtbare toets – haar ideeën kan uitvoeren. Het geeft haar de mogelijkheid om zowel met grote gebaren, als klein en gedetailleerd te werken.  
  
“Prachtig ook om te ervaren hoe je met de matheid van krijt en houtskool toch zulke verschillende ‘stofuitdrukkingen’ kunt maken.”  
  
Kleding is één van de inspiratiebronnen voor haar tekeningen: plooien, stoffen, huid en details probeert ze een eigen zeggenschap te geven. Door extreem in te zoomen verdwijnt de realiteit soms naar de achtergrond en probeert ze met de tekening iets te vertellen over licht of over vorm.  
  
“Hoe geeft kleding iets prijs over ons lichaam of over onszelf?” 

Tekeningen Ellen de Jonge, 1 t/m 30 maart Meer lezen »

Lentelicht 春の光 – Haru no Hikari, keramiek expositie Anne Sey,1 t/m 30 maart

Anne Sey is als keramist geïnteresseerd in de schoonheid van het vergankelijke en imperfecte, en de relatie tussen mens en natuur. Haar werk bevindt zich op het snijvlak van kunst en ambacht. Anne’s liefde voor Japan beïnvloedt de vormen en oppervlaktes van haar keramiek. Ze draait haar vazen en schalen op de pottenbakkersschijf, bewerkt deze met Japans gereedschap en maakt haar glazuren zelf, veelal op basis van houtas. Haar werk toont een moderne ingetogenheid van het design met subtiele verschillen in kleur en textuur en soms die ene welbewuste imperfectie. Stukken die aangeraakt willen worden om de schoonheid te kunnen ervaren van de kleine dingen in het leven.

Haar gastexpositie is getiteld Lentelicht 春の光 – Haru no Hikari.

Lentelicht is zacht en strelend, met tinten lichtgroen en -blauw. Lente vult de wereld met nieuw leven. Een tijd van groei en bloei. Lentelicht, een nieuw begin.

https://annesey.nl/

Lentelicht 春の光 – Haru no Hikari, keramiek expositie Anne Sey,1 t/m 30 maart Meer lezen »

Scroll naar boven