Bastiaan Luijk laat wandpanelen zien, vervaardigd met een wiskundige precisie én gevoel voor vorm en kleur. De schoonheid van kunst, gecombineerd met de precisie en mogelijkheden van moderne technieken. Bastiaan Luyk streeft dan ook een rol van ‘digital artisan’ na. U bent de hele maand augustus welkom om de expositie, rond het thema ‘Spiraal Fyllotaxis’ te bewonderen, een fascinerend patroon uit de natuur. Naast de wandpanelen is er ook ruimtelijk/toegepast werk te zien van zijn hand: een aantal lampen met hetzelfde thema.
De kunstenaar is tweemaal in de galerie aanwezig voor een Meet & Greet. En wel op:
zondag 1 augustus en zondag 15 augustus, Beide dagen van 14-17u.
www.studiobl.nl
In 2016 printte ik mijn eerste model op een 3D printer. Ik werkte als projectarchitect aan een competitie voor een nieuwe 70m hoge radartoren. Met behulp van een 3D geprint schaalmodel wisten we de opdrachtgever te overtuigen van de getordeerde vormgeving: sinds 2018 is deze toren te bewonderen op de Maasvlakte 2.
Sinds dat project is mijn passie voor digitale ontwerp- en productietechnieken sterk gegroeid. De vormvrijheid die deze methoden toelaten, stelt mij in staat om vormen en patronen te verkennen en toe te passen in tastbaar werk. Sinds 2019 heb ik Studio BL opgericht, waar ik een rol als digital artisan nastreef, zoals Lucy Johnston het omschrijft in haar boek Digital Handmade (2017): “..producing individual, crafted products of exceptional quality that retain the soul of the material and the skill of the human hand, while also benefiting from the precision, efficiency and increasingly unrestricted structural parameters of digital design and fabrication.”
Een eigen studio geeft mij de gelegenheid om ideeën die ik al lange tijd had werkelijkheid te maken. In de praktijk betekent dit veel experimenteren en prototypes maken. De digitale designexperimenten leveren mij vaak ook onverwachtse resultaten op, wat meer dan eens ook weer inspiratie is voor nieuwe ideeën en toepassingen.
Vaak is het eindresultaat functioneel, zoals lampen. Soms zijn het ornamenten met ruimte voor interpretatie door de toeschouwer. Tot nu toe is de rode draad in mijn werk de uitvergroting van een persoonlijke fascinatie voor vormen en patronen met natuurlijke, harmonieuze eigenschappen zoals Fibonacci reeksen, gulde snede en symmetrie.
In mijn werk pas ik zoveel mogelijk duurzame materialen toe: materialen zijn hergebruikt, recyclebaar, of gemaakt van hernieuwbare grondstoffen. Al onze 3d geprinte werken zijn ook biologisch afbreekbaar.
Spiraal Fyllotaxis is het thema van mijn werk dat in Galerie Zône te zien zal zijn. Fyllotaxis is de wetenschappelijke term die in plantkunde wordt gebruikt om de rangschikking van bladeren rond een as of stengel te beschrijven. Spiraal fyllotaxis is het patroon dat onder andere in de kop van zonnebloemen is te zien. Deze patronen heb ik toegepast in mijn werk: ze zijn gebaseerd op een wiskundige formule die zijn voorgesteld door Helmut Vogel in A better way to construct the sunflower head (1979). Deze wiskundige formule omschrijft het patroon in het platte vlak (2D), zoals terug te zien is in de wandpanelen. Na veel onderzoek en ontwerpexperimenten heb ik een eigen methode en algoritme ontwikkeld, waarmee het spiraal fyllotaxis patroon ook als ruimtelijke structuur voor 3D ontwerpen toegepast kan worden”