GAST ONTWERPERS

Zoutgestookte keramiek van Dörte Ahrenkiel 1 mei t/m 30 juni

Vanaf 1995 heb ik mij in zoutgeglazuurd steengoed en porselein gespecialiseerd. Wolf Mattes schrijft in Salzbrand-Keramik ’86 ‘behalve de vorm als drager geven met name de kleuren en de huid, zoals deze in de zoutstook ontstaan, de geheel eigen bekoring aan het keramisch object.’
De zouthuid voelt heerlijk. En de zachte glans van het met de klei versmolten zout blijft me boeien. De aanslag van de zoutdampen, die nauwelijks stuurbaar is, ondersteunt mijn heldere, van oorsprong eenvoudige vormen. Randen en krassen in de klei worden door het zout geaccentueerd. Ik wil mijn vormen licht en kracht meegeven. Dit wordt door het samenspel van zout en kleuren optimaal versterkt.

www.ahrenkiel-ceramics.com  

Keramiek van Anne Sey gastexposant verlengd tot en met 4 mei

Het werk van Anne Sey is tot en met 4 mei te zien  in Galerie Zone.

Anne Sey maakt keramiek van steengoed met heldere, krachtige vormen, op de schijf gedraaid. Soms met sporen van het draaien om zo een gevoel te geven van het maakproces. Haar keramiek heeft een moderne ingetogenheid door de eenvoud van het design. Met subtiele verschillen in kleur en textuur. En soms die ene imperfectie. Haar inspiratiebron is Japan, helemaal begrijpelijk als afgestudeerde Japankundige.

 

Sinds oude tijden viert men in Japan de schoonheid van de naderende winter,

verheugt men zich op de eerste sneeuw, hatsu yuki – 初雪,

droomt men van een witte, winterachtige wereld.

Hatsu yuki, zo heet haar nieuwe collectie van keramiek.

Grijs celadon en ijzerglazuur op steengoed.

3 maart tot 31 maart

November en december: keramiek gestookt met speciale technieken

Het werk van Anke Derwort bestaat uit gedraaide vormen, met de primitieve stooktechniek als toegevoegde
kunstvorm.
Onder die stookvorm valt Raku/naked-raku/ kopermat en pit-fire.
De elementen lucht, vuur en water, spelen daarbij de hoofdrol.
Het spel tussen oxiderend en reducerend stoken is van cruciaal belang voor het eindproduct.
De raku stooktechniek geeft het karakteristieke craquelé, het licht van de vlammen, is het resultaat
van de koper-mat stook.
Pit-fire , dit is de techniek waarbij de stukken in een veldoven wordt gestookt, waarbij het resultaat
onvoorspelbaar is, afhankelijk van de zouten die men daarbij gebruikt.
 

Piet Brummelbos – unieke ambachtelijke lampen met verhaal

“Met passie hout met metaal en glas stijlvol combineren is de basis voor mijn lichtcreaties. Alle werkstukken worden met de hand gemaakt.Een regelmatige zoektocht naar nieuwe materialen zorgt er voor dat ik veel in de natuur van landgoed Twickel bij Delden vertoef. Tevens leveren renovaties aan historische gebouwen en boerderijen mij het mooiste ‘doorleefde’ hout met een verhaal op.
Bij de glasblazer of antiquair wordt het glas geselecteerd dat als kap kan dienen. De smid maakt waarnodig de metalen onderdelen die voor de voet worden gebruikt.”

website

Marijke Hes – geweven kussens

Weefsels van Marijke.
‘Mijn inspiratie voor het weven zit onder andere in de techniek. Het is zo mooi om losse draden te verbinden waardoor iedere keer een verrassende structuur, stof of een motief ontstaat. De verschillende kleuren en materialen reageren in die verbinding op elkaar. Zo ontstaat mijn ‘verhaal’. En iedere keer is het weer een verrassing wat er zo schetsend op mijn getouw ontstaat. Verder haal ik mijn inspiratie vooral uit andere culturen en de kleuren en structuren in de natuur.’

Reinier Eikelenboom – klokken

Reinier Eikelenboom finished his training as a worker in precious metals in 1975 at the Academy for Applied Arts in Maastricht, the Netherlands.
From 1975 till 1978 he had a gallery annex workshop in Venlo, after which he travelled Europe and settled in France for almost 2 years.
From 1980 till 1987 he had a studio in Amsterdam, from where he left for Barcelona and settled as an independent designer. Here it was that he got the inspiration to design the World Citizens, a series of clocks of a very outstanding design, which are now being sold in the Netherlands, Germany and the USA. From the way in which Reinier uses form and colour one can clearly distinguish the influences of Miro and Mariscal.
Reinier’s paintings are made up of melted metal and different kinds of paint, in which the shape of the melted metal determines the composition of the paintings. This process calls for a rapid method of working which in its turn leads to beautiful, almost incomplete and rough results. One literally looks at frozen movements which give the often cartoon-like figures a dramatic character.

The usage of the bright colours in combination with the metal make up a melancholy overtone; it seems as though the figures are telling us a story that is being instigated by the almost book-like titles that Reinier gives to his paintings, such as “2 Days in Paradise, or I am going to clean the window”. Also in this the artist seems to instigate something that then is as yet incomplete and rough, as if he quickly and hastily retreats again, which in the end leaves the observer a lot of room to make up his own story.

website

PAPER POETRY BY PINK & PETER

Pink is bekend als dichter en Peter als bouwplaatontwerper. De bundeling van hun beider passies leverde een verrassende combinatie op: twee boeken  ‘Paper Poetry by Pink & Peter’, en ‘Leiden Maak je Zelf ‘. Allebei zijn te koop in Galerie Zone